Gå til innhold
Fire bilder av mennesker.
Foto: Stortinget

Din fortelling, vår historie

Alle skal ha mulighet til å delta i samfunnet, uansett hvem man er. Men forsvinner diskriminering bare fordi det er forbudt?
  • 8.–10. VGS
  • Gruppearbeid
  • Video
  • 45 min
  • VGS
  • 8.–10.

Lærerveiledning

Gjennom fire filmer blir klassen kjent med mennesker som har opplevd ulike former for diskriminering.

Om opplegget

Stortinget er Norges lovgivende forsamling. Noen ganger kommer lover “sent” og bekrefter en samfunnsutvikling som allerede har skjedd. Andre ganger er lover banebrytende og bidrar til å skape holdningsendringer.

Dette undervisningsopplegget handler om spennet mellom lover og holdninger. Det passer for elever i ungdomsskolen og videregående skole.

Vær oppmerksom på at videoene er opphavsrettslig beskyttet. De kan kun brukes i forbindelse med dette undervisningsopplegget. 

Forberedelser

Som lærer er det lurt å ha sett igjennom de fire filmene før gruppene deles inn og ha tenkt gjennom hvordan tiden skal disponeres til de ulike deloppgavene.

Gjennomføring

Her er et forslag til hvordan opplegget kan gjennomføres i klasserommet. Opplegget kan gjennomføres på en skoletime.

  1. Del klassen i fire grupper, som tar for seg hver sin film. Gruppene svarer på spørsmålene til sin film.
  2. Gruppene oppsummerer sine svar for resten av klassen.
  3. Nederst på siden finner du noen spørsmål egnet til diskusjon i plenum.

 

I Norge er diskriminering forbudt ved lov. Enten det skjer på bakgrunn av kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse eller seksuell orientering.

Allikevel opplever mange mennesker å bli diskriminert. Lovene våre og holdninger i samfunnet speiler ikke alltid hverandre perfekt.


Hva er diskrimineringsloven?

  • Likestillings- og diskrimineringsloven ble vedtatt av Stortinget i juni 2017.
  • Loven skal fremme likestilling og hindre diskriminering på alle samfunnsområder.
  • Den omhandler diskriminering som har sammenheng med en rekke ulike gruppekjennetegn: kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder.
  • Kilde: Store norske leksikon

Oppgave

Lenkene nedenfor går til fire ulike filmer om diskriminering. Hver film følges av noen oppgaver. Diskuter disse i grupper og oppsummer for resten av klassen. Diskuter til slutt spørsmålene nederst på denne siden i klassen i plenum.

Spørsmål til klassen

  1. Flere av personene i filmene sier at et forbud mot diskriminering ikke er nok. Hva mener de med det?
  2. Hva er forskjellen på formell og uformell diskriminering?
  3. Loven er bare ett av flere virkemidler for å bekjempe diskriminering. Hvilke andre virkemidler kan fungere?
  4. Kommer dere på andre grupper som opplever formell og/eller uformell diskriminering?