Om undervisningsopplegget
Opplegget består av 14 ark som til sammen utgjør et hefte. Hver elev får hvert sitt hefte.
Heftet i sin helhet egner seg best for elever på 3.- 4. trinn.
Hensikten med opplegget er å etablere kjennskap til ulike elementer som er sentrale i forbindelse med stortingsvalg, som for eksempel valgdistrikt, stortingets oppgaver og politiske partier.
Heftet handler også om hva som skjer etter et stortingsvalg, hvem som blir statsminister og hvilke partier som har fått plasser på Stortinget.
Gjennom arbeidet med heftet skal elevene lese og skrive, gjøre kreative oppgaver og refleksjonsoppgaver.
Gjennomføring
Vi anbefaler at elvene får utdelt alle sidene i heftet samlet, da sidene henger sammen. For de yngste elevene kan noen av oppgavene bli litt vanskelige, så her anbefaler vi at du vurderer hver enkelt side. Heftet fungerer best om det skrives ut i farger.
Elevene kan jobbe med heftet gjennom en skoletime, eller det kan brukes som en del av et større opplegg i forbindelse med valg.
Enkelte av oppgavene kan egne seg godt i plenum, for eksempel «mine drømmelover». Her kan dere skape diskusjon i klasserommet, ved å skrive lovene opp på tavlen.
Utfordre elevene på om lovene de ønsker seg kan ha negative konsekvenser for noen? Er dette en lov som passer for alle og som blir lik for alle? Er det noen lover som kan bli urettferdig for noen?
Last ned heftet «Mitt stortingsvalg»
Etter valget
Vi har gjort klart utklippsressurser til de delene av heftet som handler om hva som skjer når valgresultatet er klart. Under finner du PDF ‘er med statsministerkandidatene og partiene som er på Stortinget i dag.
Dersom partier som ikke er representert i dag får plass etter valget, vil vi oppdatere PDF ‘en så raskt som mulig.