Fornorsking gjennom språk
Les utdraget fra Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport til Stortinget:
«I 1848 vedtok Stortinget å undersøke om det var mulig å iverksette opplæring i norsk for samene. Dette ble fulgt opp i 1851 og 1853.
I tillegg begynte Stortinget å gi penger over statsbudsjettet til Finnefondet «for å styrke kjennskap til det norske språk blant lapper/samer og kvener».
Stortingets vedtak innebar å styrke norskundervisningen i det som ble omtalt som overgangsdistrikter, det vil si områder hvor det ble ansett som mulig å fremme kjennskapen til norsk språk.
Frem til da hadde samisk blitt brukt som undervisningsspråk i skolen for de fleste samiskspråklige barn fra Tysfjord og nordover.» S. 192.
Utdraget er kortet ned og omformulert til et enklere språk. Klikk her for å lese hele rapporten (PDF åpnes i ny fane).
Refleksjonsoppgaver
Gå sammen i par og svar på spørsmålene. Reflekter sammen, og skriv ned svarene deres.
- Hvorfor tror dere myndighetene ønsket å fornorske samene og andre minoriteter i Norge på denne tiden?
- Hvorfor var språket en viktig del av fornorskingspolitikken?
- Se for dere at dere ikke fikk lov til å snakke deres morsmål, men ble tvunget til å lære, og bruke, et annet språk. Hva ville dere gjort?
- I dag har man rett på undervisning på samisk og kvensk. Likevel får mange kun undervisning på norsk, på grunn av manglende ressurser på skolene. Diskuter påstanden: «Fornorsking i skolen pågår fortsatt.»