Gå til innhold
Samiske Skoleungdom Kautokeino 1883.
Skoleungdom i Kautokeino.
Foto: Sophus Tromholt 1883/UiB

Fornorsking gjennom språk

Språk er en viktig del av identiteten vår. Hva gjør det med oss hvis vi ikke får snakke morsmålet vårt?

Les utdraget fra Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport til Stortinget:

«I 1848 vedtok Stortinget å undersøke om det var mulig å iverksette opplæring i norsk for samene. Dette ble fulgt opp i 1851 og 1853.

I tillegg begynte Stortinget å gi penger over statsbudsjettet til Finnefondet «for å styrke kjennskap til det norske språk blant lapper/samer og kvener».

Stortingets vedtak innebar å styrke norskundervisningen i det som ble omtalt som overgangsdistrikter, det vil si områder hvor det ble ansett som mulig å fremme kjennskapen til norsk språk.

Frem til da hadde samisk blitt brukt som undervisningsspråk i skolen for de fleste samiskspråklige barn fra Tysfjord og nordover.» S. 192.

Utdraget er kortet ned og omformulert til et enklere språk. Klikk her for å lese hele rapporten (PDF åpnes i ny fane).

Refleksjonsoppgaver

Gå sammen i par og svar på spørsmålene. Reflekter sammen, og skriv ned svarene deres.

  • Hvorfor tror dere myndighetene ønsket å fornorske samene og andre minoriteter i Norge på denne tiden?
  • Hvorfor var språket en viktig del av fornorskingspolitikken?
  • Se for dere at dere ikke fikk lov til å snakke deres morsmål, men ble tvunget til å lære, og bruke, et annet språk. Hva ville dere gjort?
  • I dag har man rett på undervisning på samisk og kvensk. Likevel får mange kun undervisning på norsk, på grunn av manglende ressurser på skolene. Diskuter påstanden: «Fornorsking i skolen pågår fortsatt.»