Gå til innhold
Maleriet Eidsvold 1814.
112 menn. Seks uker. En grunnlov. 1814 var et intenst år i Norges historie.
Foto: Teigens Fotoatelier/Stortinget

Hva skjedde i 1814?

Hvordan gikk Norge fra å være styrt av Danmark i over 400 år, til å få en av Europas mest liberale grunnlover? Og hvorfor ville svenskene at vi skulle feire nasjonaldagen vår 4. november?
  • VGS
  • Læringssti
  • Oppgave
  • 120 min
  • VGS

Lærerveiledning

Grunnloven fra 1814 er vår viktigste lov og fundamentet for demokratiet vårt. Kunnskap om denne perioden gir en dypere forståelse av vår nasjonale arv.

Om opplegget

Tiden rundt 1814 var preget av mange dramatiske hendelser, både for Norge, men også for hele Europa. Kjennskap til disse hendelsene er viktig for å danne et solid grunnlag for norsk historie og nasjonal identitet.

Fremdeles er vårt politiske system i stor grad tuftet på ideer som slo igjennom på denne tiden, som for eksempel folkestyre, maktfordeling og menneskerettigheter.

Tekstene og oppgavene på disse sidene gir innsikt i hvordan Norge kjempet for selvstendighet og demokratiske verdier.

Elevene skal også reflektere rundt kriser og konflikter i dagens Europa, og hva det vil si å være i en politisk brytningstid.

Opplegget er lagt opp som en læringssti. Den inneholder til sammen seks ressurser; tre fordypningstekster og tre oppgaver som bygger på tematikken i foregående tekst:

  1. Tekst: 1807-1814: Dansken, svensken, nordmannen og franskmannen
  2. Oppgave: Hvem var hvem?
  3. Tekst: Våren 1814: Den store hjemmealenefesten
  4. Oppgave: Hvor demokratisk var egentlig Grunnloven?
  5. Tekst: Høsten 1814: Krig og kompromisser
  6. Oppgave: Retten til å bestemme over seg selv

Gjennomføring

De tre tekstene i læringsstien går kronologisk gjennom begivenhetene rundt 1814. Oppgavene trekker ut noen sentrale temaer fra hver av tekstene.

Hvordan det er mest hensiktsmessig å jobbe med læringsstien, kommer naturligvis an på hvor mye tid dere har til rådighet.

Dersom dere ikke har tid til at alle elevene leser og jobber med alle tekster og oppgaver, kan du dele klassen inn i grupper og fordele oppgavene på gruppene. Gruppene kan presentere sine svar for resten av klassen.


Kilder

Disse kildene er brukt i arbeidet med læringsstien:

  • Snl.no
  • Karsten Alnæs, «1814 – Miraklenes år»
  • Eidsvoll1814.no
  • Stortinget.no
  • Stortinget, «Skjebneåret 1814» 
  • Britannica.com

1814 var et dramatisk år for Norge. I løpet av ett år hadde vi tre forskjellige konger, kriget mot Sverige, og lagde vår egen grunnlov. En grunnlov som i dag er verdens nest eldste, bare slått av den amerikanske.

Nedenfor finner du tekster og oppgaver som forhåpentligvis kan gi deg god oversikt over det viktigste som skjedde dette året: