Tidsbruk og fag
Dersom dere ønsker å gjennomføre hele oppgaven, må du regne med å bruke en del tid på dette. Dette kan gjerne gå som et tverrfaglig opplegg (samfunnsfag, norsk og kunst og håndverk) over en lengre periode.
Alternativt kan du plukke ut enkelte oppgaver og på denne måten bruke mindre tid. For eksempel kan hver elev velge en sak selv og skrive et leserinnlegg eller lage en button/jakkemerke med et selvkomponert slagord.
Forkunnskaper
Gjør gjerne elevene kjent med alternative kanaler for påvirkning og engasjement, før dere går i gang med oppgaven.
Gjenomføring
Oppgaven kan løses på flere måter. Hele klassen kan samarbeide om en sak eller elevene kan jobbe i grupper, som finner egne saker. Her kan du velge om elevene som er opptatt av samme sak skal jobbe sammen, eller om gruppen sammen må bli enige om en sak. Videre kan du velge om alle elevene skal jobbe seg gjennom de ulike måtene å påvirke på. Eller om gruppene får utdelt hver sin oppgave.
Hvordan velge en sak?
Oppgaven legger opp til at elevene selv skal velge seg en sak. Det kan være lurt å ha noen eksempler klare, som du vet elevene er opptatt av. Til noen saker vil det kanskje ikke være mulig å finne en relevant organisasjon. Da kan elevene få i oppgave å lage en fiktiv organisasjon med utgangspunkt i punktene under «Gå sammen med andre» i del 2.
Andre ressurser og materiell
Det er en fordel om elevene får veiledning i kjennetegnene til de ulike sjangrene innenfor skrivearbeidet. Oppgaven «Lag en demonstrasjon» i del 2 forutsetter at dere har en del kreativt materiell tilgjengelig.