Gå til innhold/innhald
Illustrasjon av en snakkeboble med piggtråder over.
Illustrasjon: iStock / Stortinget

Kven skal få lov til å meine noko?

For litt over hundre år sidan, vart halve befolkninga nekta å ha politiske meiningar. Kvinner fekk ikkje lov til å stemme. Prøvde dei å ytre seg politisk, vart dei møtte med hets og latterleggjering.
  • VGS
  • Læringssti
  • Oppgåve
  • 45 min
  • VGS

Lærerveiledning

Innføringen av allmenn stemmerett for kvinner er naturligvis en milepæl i demokratiets historie. Kunnskap om hvordan denne kampen utviklet seg, kan gi bedre forståelse for demokratiske utfordringer i dag.

Om opplegget

Læringsstien trekker linjer fra kampen for kvinners stemmerett på slutten av 1800-tallet til barrierer mot demokratisk deltakelse i dag, med vekt på hvilke meninger det er rom for å ytre i offentligheten.

Læringsstien inneholder til sammen tre ressurser:

  1. «Et vanskabt Misfoster»: fordypningsartikkel om kampen for kvinners stemmerett.
  2. «De første kvinnene»: film og quiz om utviklingen av kvinners demokratiske deltakelse.
  3. «Tør du å si alt du mener?»: klasseromsaktivitet og diskusjonsoppgaver om grenser for hva det er lov å si og mene noe om i dag.

Gjennomføring

Del 1 og 2 av læringsstien kan elevene sette seg inn i individuelt, for eksempel som hjemmelekse.

Del 3 gjennomføres i klasserommet. Den består av én klasseromsaktivitet, og tre sett med diskusjonsspørsmål. Det kan være lurt å diskutere disse i mindre grupper først, før dere tar en felles diskusjon i klassen.


Kilder

Disse kildene er brukt i arbeidet med læringsstien:

1913 er eit av dei viktigaste åra i norsk historie. Då fekk kvinner stemmerett på lik linje med menn. Kampen for kvinners stemmerett varte i mange år, og handla om retten til å få lov til å ha ei meining om det som går føre seg i samfunnet.

Respekt og toleranse for meiningane til andre er ein føresetnad for eit demokrati. Sjølv om desse meiningane er ulike frå dine! Viss nokon opplever at det ikkje er rom for deira meiningar, fell interessa deira for å delta i demokratiet. Det taper alle på.

Får alle lov til å meine kva dei vil i dag?

Nedanfor finnar de tekstar og oppgåver som tek for seg kampen for kvinner for stemmerett på slutten av 1800-talet. De skal også diskutere korleis det står til i dag.