Gå til innhold
Illustrasjon av en snakkeboble med piggtråder over.
Illustrasjon: iStock / Stortinget

Hvem skal få lov til å mene noe?

For litt over hundre år siden, ble halve befolkningen nektet å ha politiske meninger. Kvinner fikk ikke lov til å stemme. Prøvde de å ytre seg politisk, ble de møtt med hets og latterliggjøring.
  • VGS
  • Læringssti
  • Oppgave
  • 45 min
  • VGS

Lærerveiledning

Innføringen av allmenn stemmerett for kvinner er naturligvis en milepæl i demokratiets historie. Kunnskap om hvordan denne kampen utviklet seg, kan gi bedre forståelse for demokratiske utfordringer i dag.

Om opplegget

Læringsstien trekker linjer fra kampen for kvinners stemmerett på slutten av 1800-tallet til barrierer mot demokratisk deltakelse i dag, med vekt på hvilke meninger det er rom for å ytre i offentligheten.

Læringsstien inneholder til sammen tre ressurser:

  1. «Et vanskabt Misfoster»: fordypningsartikkel om kampen for kvinners stemmerett.
  2. «De første kvinnene»: film og quiz om utviklingen av kvinners demokratiske deltakelse.
  3. «Tør du å si alt du mener?»: klasseromsaktivitet og diskusjonsoppgaver om grenser for hva det er lov å si og mene noe om i dag.

Gjennomføring

Del 1 og 2 av læringsstien kan elevene sette seg inn i individuelt, for eksempel som hjemmelekse.

Del 3 gjennomføres i klasserommet. Den består av én klasseromsaktivitet, og tre sett med diskusjonsspørsmål. Det kan være lurt å diskutere disse i mindre grupper først, før dere tar en felles diskusjon i klassen.


Kilder

Disse kildene er brukt i arbeidet med læringsstien:

 

1913 er et av de viktigste årene i norsk historie. Da fikk kvinner stemmerett på lik linje med menn. Kampen for kvinners stemmerett varte i mange år, og handlet om retten til å få lov til å ha en mening om det som foregår i samfunnet.

Respekt og toleranse for andres meninger er en forutsetning for et demokrati. Selv om disse meningene er forskjellige fra dine! Hvis noen opplever at det ikke er rom for deres meninger, faller interessen deres for å delta i demokratiet. Det taper alle på.

Får alle lov til å mene hva de vil i dag?

Nedenfor finner dere tekster og oppgaver som tar for seg kvinnenes kamp for stemmerett på slutten av 1800-tallet. Dere skal også diskutere hvordan det står til i dag.