Gå til innhold
Grunnlovsparagrafer ligger i en haug med en saks ved siden av.
Foto og illustrasjon: Stortinget

Grunnlovs­paragrafer

Hva står det egentlig i Grunnloven? Paragrafene er viktige, men kan være vanskelig å forstå.
  • 1.-4. 5.-7.
  • Tekst
  • Gruppearbeid
  • 45 min
  • 1.–4.
  • 5.–7.

Lærerveiledning

Elevene blir kjent med noen av de viktigste paragrafene i Grunnloven.

Tidsbruk og fag

Her finner du seks kort med forenklede grunnlovsparagrafer. 

Oppgaven passer særlig godt hvis dere jobber med Grunnloven og 17. mai, og kan sees i sammenheng med andre undervisningsressurser knyttet til Grunnloven. Du finner lenke til disse nederst, under «relatert innhold».

I denne oppgaven blir elevene blir utfordret på å lese, diskutere og reflektere.

Gjennomføring

Paragrafene er et fint utgangspunkt for diskusjon, enten i klassen eller i mindre grupper. For eksempel kan elevene deles i grupper og diskutere hver sin paragraf. Deretter kan de med egne ord forklare den for resten av klassen.

Paragraflappene kan skrives ut og klippes opp. 

Last ned forenklede grunnlovsparagrafer

De originale paragrafene fra Grunnloven finner du på Lovdata.no

Under finner du noen av de viktigste paragrafene som står i Grunnloven. Vi har skrevet de på en enklere måte, slik at de er lettere å forstå.

Oppgave: hva betyr paragrafene?

Sitt sammen i grupper og diskuter hva dere tror de ulike paragrafene betyr.

§ 1
Norge er et kongerike,
som er et fritt og selvstendig land.

§ 16
Alle som bor i Norge
har lov til selv å bestemme
hvilken religion de vil tro på.

§36
En prinsesse eller prins med
arverett til Norges krone
kan ikke gifte seg uten kongens tillatelse.

§49
Norge er et demokrati.
Folket velger hvem som skal
sitte på Stortinget og lage lovene.

§ 96
For at noen skal dømmes
må de ha brutt en lov.
Ingen skal straffes uten at
de er dømt for et lovbrudd.

§ 100
Det er lov å tenke, si og skrive
det man selv vil.