Om opplegget
I spørretimen tar stortingsrepresentanter opp dagsaktuelle saker, som ofte omtales i aviser og sosiale medier.
Å følge Stortingets spørretime gir elevene innsikt i politiske skillelinjer og skaper forståelse for hvordan parlamentarismen fungerer i praksis.
Etter å ha sett spørretimen, kan dere diskutere sakene og reflektere sammen. Hva synes elevene om svarene fra statsrådene? Hvilke saker engasjerer dem? Hvordan fungerer Stortinget som debattarena?
Å følge spørretimen kan være med på å utvikle elevenes kritiske tenkning og demokratiske deltakelse.
Nyttig å vite om spørretimen for deg som er lærer
Spørretimen arrangeres nesten hver onsdag fra oktober til juni. Hver mandag, rundt klokka 11, gir Statsministerens kontor beskjed til Stortinget om hvilke statsråder som møter påfølgende onsdag. Dette publiseres umiddelbart på Stortingets nettsider.
Som regel stiller tre statsråder til spørretimen. Statsrådene får spørsmål om saker innenfor det de selv har ansvaret for. Det er vanlig at det største opposisjonspartiet stiller første spørsmål, deretter det nest største, osv.
Omtrent en onsdag i måneden er det statsministeren som møter i spørretimen. Da er det som regel de andre partilederne som stiller spørsmålene.
Spørretimen er delt i to: Muntlig del, som begynner klokka 10, kalles også spontanspørretimen. I denne delen av spørretimen er ikke spørsmålene sendt inn på forhånd. Skriftlig del begynner ca. 11.15. Her er spørsmålene sendt inn på forhånd.
Muntlig del vil som regel være mest interessant å følge i klasserommet, med mindre det er konkrete spørsmål dere vet er relevante i skriftlig del.
Spørretimen er politisk ferskvare. Ofte vil det være innslag fra spørretimen på nyhetene samme kveld, særlig hvis statsministeren har vært der. Det er en god anledning til å oppfordre elevene til å se nyheter samme kveld.
Det har en egenverdi å se spørretimen direkte, men dersom det ikke passer med timeplanen, er det mulig å se spørretimen i opptak i Stortingets videoarkiv: