Tidsbruk og fag
Undervisningsressursen kan brukes i forbindelse med teamer som demokrati, deltagelse og valg. Den består av en tekst med tilhørende oppgaver.
Oppgavene kan løses sammenhengende eller hver for seg. Det er to oppgaver: en diskusjonsoppgave og en oppgave hvor de skal utforske og presentere.
Gjennomføring
La elevene artikkelen, enten om dere gjør det sammen, eller de leser hver for seg. Deretter kan dere gjøre oppgavene som hører til. Oppgavene kan løses hver for seg, eller sammenhengende.
Diskusjonsoppgave
Diskuter i grupper eller i felleskap. Oppgaven oppmunterer elevene til å reflektere over hva likeverd og likestilling har å si for et demokrati.
Utforske og presentere
Elevene skal velge en av kvinnene som var sentrale i kampen for kvinners stemmerett. Vi har foreslått noen navn, men dere kan gjerne finne andre.
Elevene jobber i grupper med å finne ut mest mulig om denne personen, og til slutt presentere sine funn for klassen, eller de kan skrive en liten biografi.
Relatert innhold
Artikkelen er ment som en nyttig referanse i arbeid med annet materialet på Stortinget undervisning, eller andre ting klassen jobber med.
Se andre ressurser knyttet til samme tema under «relatert innhold», nederst på siden.